Uitgangspunten van de opbouw in de leerlijn: • Van korte, eenvoudige teksten naar steeds langere, meer complexe teksten. • Van teksten over onderwerpen die aansluiten bij de leefwereld van kinderen naar onderwerpen die wat verder van de lezer afstaan. Voordat de kinderen de tekst gaan lezen wordt de achtergrondkennis geactiveerd. Daarvoor worden afwisselend zes vormen van samenwerkend leren gebruikt. Dit zorgt voor een actieve houding bij de kinderen. Hierdoor wordt kennis die zij al hebben over het onderwerp gemakkelijker en intenser opgehaald. Doorgaande leerlijnen Woordenschat Samenwerkend leren Woordenschat is een vast onderdeel van de les en bestaat uit modeling en gesprek over de moeilijke en/ of onbekende woorden die de kinderen tijdens het lezen hebben gemarkeerd. In de lesbeschrijving staan suggesties voor modeling en gesprek. TopLezers biedt woordstrookjes aan, hang deze op een vaste plek in de klas. Er zijn ook lege woordstrookjes beschikbaar. de rozemarijn de tagliatelle de streng knoflook de tijm de rozemarijn de tagliatelle de streng knoflook de tijm de rozemarijn de tagliatelle de streng knoflook de tijm De vormen van samenwerkend leren: • Denken – delen – uitwisselen • Wandel – wissel uit • TopLijstje • Interviews • Woordweb • Placemat • Het proces van sturing en modeling naar zelfstandig betekenis verlenen aan teksten. • Een opbouw in zes bewezen leesstrategieën. • Bij elke les kijk je samen met de kinderen welke leeshouding nodig is. Globaal lezen Als ik een indruk wil krijgen van de tekst. Groep 5 tot en met 8 Studerend lezen Als ik wil onthouden waar de tekst over gaat. Groep 5 tot en met 8 Precies lezen Als ik de tekst goed wil begrijpen. Groep 5 tot en met 8 Kritisch lezen Als ik een mening over de tekst wil vormen. Groep 7 en 8 Lezen met plezier Als ik ontspannen wil lezen. Groep 5 tot en met 8 Zoekend lezen Als ik informatie of een woord zoek. Groep 5 tot en met 8 5
RkJQdWJsaXNoZXIy MjcxMDk=