Lesbeschrijving Voorbereiden van een begrijpend leesles is belangrijk, zodat je weet hoe de leesdoelen tot uiting komen in de les en hoe je de modeling- en instructiemomenten kunt vormgeven. De lesbeschrijving geeft aan welke materialen er nodig zijn voor de les en er is een korte beschrijving van de lesinhoud. Verder worden de gebruikte boeken met auteurs genoemd, de inhoudelijke leesdoelen, de leesstrategie die wordt geoefend en de verwachte moeilijke woorden. Groei in zicht Je monitort het leerproces van de kinderen door opdrachten individueel te laten maken en zelf na te kijken. Daarnaast observeer je ook tijdens de les. In methode-onafhankelijke toetsen (zoals Cito en Boom) worden verschillende type vraagstellingen gebruikt. In bijna elke les wordt één type vraag gebruikt. Hierdoor worden kinderen voorbereid zonder oefentoetsen. Doorgaande leerlijn Voor groep 4 t/m 8. Leesbevordering Het boekenpakket zorgt dat kinderen verder kunnen lezen. Samenwerkend leren Voorkennis ophalen met verschillende werkvormen. Themagericht Behandel teksten uit kinderboeken die aansluiten bij elk thema. Woordenschat Wordt geoefend met gerichte opdrachten en woordstroken. Doelgericht lesgeven Met behulp van het directe instructiemodel. Variatie in teksten Zoals gedichten, informatieteksten, verhaalteksten en doeteksten. Leesstrategieën Stuurt het denkproces en helpt betekenis te geven. Uitgangspunten Sluit aan bij TopOntdekkers kaart 1 en 8 Koken voor de keizer – Marloes Morshuis les 1 – 60 min les 2 – 45 min • Het gebruikte boek • Voorleestekst ‘Koken voor de keizer’ • Leeswerkschrift 5/6 thema 8 pag. 6 t/m 15 • Woordstroken • Verschillende kleuren markeerstiften (2 per leerling) In deze les staat een verhaaltekst centraal. De kinderen lezen een fragment waarin Mick tagliatelle met balletjes maakt voor keizer Linus I die niets lust. Zou de keizer deze maaltijd wel kunnen waarderen? In het fragment komen de zintuigen ruiken en proeven naar voren. Dit wordt gebruikt in een opdracht. In de tweede les komt ook het recept aan de orde. Koken voor de keizer – Marloes Morshuis Zelfst. naamwoorden Werkwoorden de rozemarijn verbannen de tagliatelle kruisje in tomaat kerven de streng knoflook neuriën de tijm kringelen de oregano het (rots)plateau het vergiet de snuf de neusvleugel de lakei Uitdrukkingen het water loopt hem in de mond • Je bedenkt wat jij zou doen als je Mick was. • Je gebruikt je zintuigen om het verhaal zelf te beleven. • Je leert kruiden kennen. • Je bedenkt hoe de keizer eruit ziet. • Je oefent het lezen van een recept. Zita Zeef Pablo Plaatje Voorspellen: • De leerling doet een voorspelling op basis van de titel en de voorkant van het boek. Visualiseren: • De leerling herkent woorden in de tekst die duiden op zintuigelijke beschrijvingen. • De leerling maakt gebruik van de zintuigelijke beschrijvingen uit de tekst, bij het vormen van het plaatje in zijn hoofd. Samenvatten: • De leerling kan een kopje bedenken dat past boven een alinea. Vera Verrekijker In de lesbeschrijving staan tips voor differentiatie beschreven. Differentiatie TopLezers gaat uit van convergente differentiatie: Voor alle kinderen worden dezelfde doelen nagestreefd. Zwakke lezers krijgen extra ondersteuning om alsnog het basisaanbod te behalen. De leerkracht is het rolmodel en maakt keuzes om meer of minder sturing te geven en te differentiëren waar nodig. 3
RkJQdWJsaXNoZXIy MjcxMDk=