4 TaalOceaan Aanvankelijk lezen en taal voor groep 3 TaalOceaan is een uitgebreide methode voor aanvankelijk lezen en taal in groep 3, met een sterke focus op technisch lezen en spelling. Dagelijkse oefeningen en differentiatiemogelijkheden zorgen voor een solide basis in taalvaardigheid. Naast de aandacht voor 150 woordenschatwoorden, richt de methode zich ook op begrijpend luisteren en leesbevordering. TaalOceaan sluit perfect aan op de methode Taal actief en biedt met de Voorschotbenadering voor groep 1-2 een goede voorbereiding voor de taalontwikkeling in groep 3. Nadruk op technisch lezen en spelling, en de ontwikkeling van fonologisch bewustzijn. Volop differentiatie, er worden drie niveaus onderscheiden. Aanbod leeskwartiertje, met dagelijks twee woordrijtjes en twee bladzijden verhaaltjes. Dagelijks dictee, waarmee elke spellingsles begint. Belangrijkste kenmerken Structuur De methode bestaat uit drie leerlijnen: technisch lezen, spelling en taalverwerving (inclusief woordenschat en begrijpend luisteren). De leerstof is verdeeld over 10 thema’s van elk 4 weken, waarbij elke week 14 lessen bevat. Er is voldoende lesmateriaal voor 360 minuten lees- en spellingonderwijs en 90 minuten taalverwerving per week. De nadruk ligt op technisch lezen en fonologische ontwikkeling, wat belangrijk is voor vlot en nauwkeurig lezen. Spelling krijgt ook vanaf het begin aandacht als tegenhanger van lezen. Differentiatie In de werkboeken worden drie niveaus van differentiatie onderscheiden. Door de keuze om plusopdrachten in het gewone werkboek op te nemen, hebben alle kinderen de mogelijkheid ook de meer uitdagende opdrachten te maken. De hele methode is er echter op gericht dat aan het eind van groep 3 elk kind kan lezen op het basisniveau (E3). Daarom bestaan alle leesteksten uit een begindeel geschreven op basisniveau en een vervolgdeel op plusniveau. Zo worden kinderen gestimuleerd om ook plusteksten te lezen. De prentenboeken worden behandeld volgens de principes van Close Reading. De lessen bevatten een hogere orde denkvragen voor de voorlopers. De Havenboeken kunnen thuis worden ingezet, om de ouderbetrokkenheid bij de leesontwikkeling van een leerling te vergroten. Volgen en toetsen De startsituatie voor groep 3 wordt bepaald op basis van toetsen die aan het eind van groep 2 worden afgenomen. Elke vierde week van een thema is een herhalings- en toetsweek. Er is een herfstsignaleringstoets, zowel schriftelijk als mondeling, om vroegtijdig leerlingen met achterstanden in lezen en spelling te identificeren. Daarnaast wordt er een voorjaarsignaleringstoets afgenomen, afgewisseld met niet-methodegebonden Cito-toetsen. Elk blok wordt afgesloten met een schriftelijke toets in het toetsboek.
RkJQdWJsaXNoZXIy MjcxMDk=