Taal Brochure

Taal brochure Van voorbereidend taal tot begrijpend lezen Voor groep 1 t/m 8 In deze brochure vind je lesmateriaal over: • Voorbereidend taal met Bas in de klas • Ontluikende geletterdheid met De Lettertrein • Aanvankelijk lezen met TaalOceaan • Begrijpend lezen met TopLezers Mijn woorden Schrijf hier de woorden op die je wilt onthouden. Schrijf de betekenis erachter. Indianen Vooruit- en terugkijken Wat ga je leren? Je leert hoe indianen leefden. Je ontdekt wat veren voor indianen betekenden. Je bedenkt wie Amerika ontdekt heeft. Je denkt na over de manier waarop Europeanen met indianen omgingen. Hoe ga je deze tekst lezen? Globaal lezen Zoekend lezen Precies lezen Studerend lezen Lezen voor je plezier Meer weten? Kijk bij de leeshoudingen in je opzoekboekje. 28 Strategie Verbinden Denk aan Kim Ketting. Zij verbindt de schakels van de ketting met een slot. Samenvatten Denk aan Zita Zeef. Zij gebruikt de zeef om het belangrijkste vast te houden. Wat weet je al over indianen? Indianen 29

2 Bas in de klas Geschikt voor peuters en groep 1 en 2 Al jarenlang is Bas een vertrouwd gezicht voor leerlingen, ouders, pedagogisch medewerkers en leerkrachten. Bas beleeft allerlei avonturen en neemt de leerlingen hierin mee aan de hand. Er wordt een compleet programma voor voorbereidend taal en rekenen geboden met aandacht voor alle ontwikkelingsgebieden voor het jonge kind (peuters en kleuters). Een compleet programma voor voorbereidend taal en rekenen. Wat is Bas in de klas? • Bewezen programmagerichte VVE-methode • Aandacht voor alle ontwikkelingsgebieden • Alle SLO-doelen komen aan bod • Geschikt voor NT2-kinderen • Differentiatie eenvoudig toepasbaar • Leerzaam aanvullend materiaal beschikbaar Er zijn twee digitale pakketten verkrijgbaar, namelijk Bas in de klas Compleet en Basis. Bij Bas in de klas - School compleet staan in de digitale omgeving 9 thema’s overzichtelijk op een rij. De leerzame reken- en taalspelletjes worden door de leerkracht klaargezet op een tablet of de computer. • Online platform met lesideeën, interactieve praatplaten en spelletjes • Met een leerlingvolgsysteem en doelenmatrix • Bevat ook extra lessen burgerschap, sociale vaardigheden en wetenschap & techhniek Digibord software met o.a. praatplaten Oefensoftware met reken- en taalspelletjes Leerlingvolgsysteem Lesactiviteiten in 9 thema’s Digibord software met praatplaten Oefensoftware met reken- en taalspelletjes Leerlingvolgsysteem Digitale omgeving Compleet Basis

3 Naast de digitale omgeving zijn er ook fysieke materialen verkrijgbaar om de lessen levendiger vorm te geven. Deze zijn zowel inzetbaar bij Bas in de klas Compleet als Basis. zichtzending aan! Vraag een Fysieke materialen Thema uitwerking op 3 niveaus Heb je Bas in de klas - School compleet? Dan heb je toegang tot 9 herkenbare en aansprekende thema’s, uitgewerkt op 3 niveaus: 2/3 jaar (peuters), 4/5 jaar (groep 1) en 5/6 jaar (groep 2). Naast een duidelijke lesbeschrijving wordt er meer aangeboden, zoals lessen burgerschap of wetenschap & techniek, werkbladen, woordenschatkaarten en suggesties voor het inrichten van een themahoek. Prentenboeken incl. didactische handleiding Bij elke plaat in het prentenboek is een verhaal om voor te lezen, vragen bij het verhaal en de plaat, taalspelletjes en liedjes. Hierdoor heeft dit prentenboek een speels, educatief karakter. Voorleesboekjes De betrokkenheid in de klas vergroot je door voor te lezen over de avonturen van Bas, een leeftijdsgenoot die dezelfde ontwikkeling doormaakt als de kinderen. Erg herkenbaar dus! Bas handpop Met een handpop stimuleer je kleuters om spelenderwijs te oefenen met taal! Je ziet dat kinderen sneller durven te praten. Het is een echte vriend in de klas! Bas dagritmekaarten Een set van 20 dagritmekaarten helpt bij het indelen van de dagelijkse activiteiten. Voor de christelijke scholen is er een extra dagritmekaart beschikbaar, de bijbelvertelling. De taalkist: Bas spreekt een woordje mee Een totaalpakket voor taalontwikkeling. Samen met de handleiding vormt het materiaal een programma voor logopedie en remedial teaching. Bij een zestal platen van Bas biedt de handleiding verhaaltjes en lesbeschrijvingen op drie niveaus. Het multifunctionele materiaal en de leuke spelletjes bieden een speelse manier om taalachterstanden te overwinnen. Samen met Bas kunnen zij hun woordje meespreken! Thema 1 Ik ben Bas Thema 2 Met Bas op stap Thema 3 Met Bas op de boerderij Thema 4 Welterusten, Bas Thema 5 Bas schildert de zee Thema 6 Hoera voor Bas! Thema 7 Bas, post! Thema 8 Met Bas naar de bieb Thema 9 Bas gaat koken Bas in de klas is een uitgave van Groen Educatief. Groep 1/2 Dit zijn de 9 thema’s van Bas in de klas.

4 De Lettertrein De Lettertrein is een compleet lespakket voor de ontluikende geletterdheid. Op een speelse manier maken zowel peuters als kleuters kennis met letters in elke vorm: letterteken, letterklank, de positie van een letter in een gesproken en geschreven woord en nog veel meer! De basis is het prentenboek, waar vanuit vele activiteiten kunnen worden gedaan. Compleet lespakket voor de ontluikende geletterdheid Werken met de Lettertrein De Lettertrein is op verschillende manieren en meerdere malen per week inzetbaar. Hierbij wordt uitgegaan van korte lesactiviteiten van 5 minuten tot een half uur. De Lettertrein past naast elke andere kleutermethode en speelt in op de thema’s in de onderbouw. Prentenboek De Lettertrein Leer nieuwe woorden en letters. Lees samen het prentenboek en ga op zoek naar alle woorden in de grote praatplaat. Rijke digitale leeromgeving De omgeving zit boordevol tools per letter als interactieve praatplaten, filmpjes, liedjes en spelletjes! Ondersteunende lespakketten Alle spellen zijn adaptief inzetbaar, zodat kinderen op hun eigen niveau de nieuwe letter kunnen verwerken! Er zijn twee lespakketten verkrijgbaar. In elk lespakket zit een prentenboek, handpop, poster en digitale omgeving. De aanvullende folio spellen zijn verschillend. Lespakket De Lettertrein i.s.m. Heutink Lespakket De Lettertrein i.s.m. de Rolf Groep Meer informatie Groep 1/2 De Lettertrein is een uitgave van Kids Learning.

5 Download hier de zichtzending! Groep 1/2 Voorschotbenadering TaalOceaan Kennismaken met aanvankelijk lezen Om kinderen in de kleutergroep alvast voor te bereiden op het taal- en leesonderwijs in groep 3, is er een voorschotbenadering. Deze benadering is gekoppeld aan TaalOceaan, een methode voor aanvankelijk lezen en taal, maar kan ook zonder deze vervolgmethode gebruikt worden. Met de Voorschotbenadering worden kinderen voorbereid op het technisch leren lezen, doordat er aandacht is voor de ontwikkeling van het fonologisch bewustzijn (het bewustzijn van klanken in woorden, denk aan hakken en plakken) en de letterkennis. De ontwikkeling van het fonologisch bewustzijn en de letterkennis zijn vooral belangrijke voorspellers van het leessucces van een kind in groep 3. De ontwikkeling van deze benadering is gebaseerd op wetenschappelijke inzichten. GROEP 1-2 GROEP Handleiding TAALOceaan 1-2 GROEP www.royaljongbloed.com Oceaan taal l Handleiding Voorschotbenadering Structuur Het aanvankelijk lezen begint met algemene doelen waarin het fonemisch/fonetisch bewustzijn en het alfabetisch principe aan de orde komen. Het gaat uit van 1 les per week, startend na de herfstvakantie. In totaal worden er 32 lessen aangeboden, deze zijn praktisch en afwisselend en stimuleren het spelend leren. Ook zijn er bij elke les remediëringsmogelijkheden. Materialisatie De Voorschotbenadering wordt aangeboden in een handleidingmap. Deze bestaat uit de algemene handleiding, 32 stap voor stap uitgewerkte lessen en werkbladen. Er is ook een spellendoos met verschillende taalgerelateerde spelletjes en spelsuggesties die gebruikt kunnen worden om de taalontwikkeling van het jonge kind op een spelende manier te stimuleren. Inhoud van de spellendoos van de Voorschotbenadering TaalOceaan is een uitgave van Groen Educatief. Deze spellen zitten in de spellendoos: • Lettermemory • Letterbingo • Knijpkaarten • Letterlotto • Letterkaarten met verschillende lessuggesties. Spellendoos

6 Materialen Materialisatie van TaalOceaan TaalOceaan is een vrolijke methode, mede dankzij aanvullende materialen zoals prentenboeken, spetterboeken, Oceaanboeken, wandkaarten en klankstroken. De digitale Klankenboot is ook beschikbaar als fysieke wandkaart, waarop leerlingen klankkaartjes kunnen plaatsen om verschillende klankgroepen te leren onderscheiden. Dit alles zorgt ervoor dat leerlingen worden ondergedompeld in een zee van letters, woorden, zinnen en teksten. TaalOceaan Aanvankelijk lezen en taal voor groep 3 Diverse studies benadrukken het belang van een goede leesvaardigheid in groep 3 voor een succesvolle schoolcarrière. Kinderen die op dit punt goed kunnen lezen, hebben meer kans op succes dan zij die nog worstelen met lezen aan het einde van groep 3. De methode bestaat uit de volgende materialen: • 10 prentenboeken • 5 Spetterboeken (leeskwartierboeken) • 10 Oceaanboeken (lesboeken) • 10 werkboeken (inclusief plus-opdrachten) • 10 Havenboeken (voor het stimuleren van ouderbetrokkenheid • Wandkaarten • Klankstroken • Digibord-applicatie Een sterke nadruk op technisch lezen en spelling. Nadruk op technisch lezen TaalOceaan legt een sterke nadruk op technisch lezen en de ontwikkeling van fonologisch bewustzijn, wat essentieel is voor vloeiend en nauwkeurig lezen. Daarnaast wordt vanaf het begin aandacht besteed aan spelling, als logische tegenhanger van lezen. De methode bevat verder een aanbod van 150 woordenschatwoorden die worden behandeld door middel van incidenteel leren. Woorden worden behandeld vanuit de context. Daarnaast is er aandacht voor begrijpend luisteren en leesbevordering.

7 Lees meer en vraag een zichtzending aan! Dagelijks lezen en spellen Dagelijks lezen en spellen! Dat is het devies van TaalOceaan. Uniek voor de methode is een aanbod voor een dagelijks leeskwartiertje door middel van de zogenaamde Spetterboekjes. De Spetterboekjes bieden voor elke dag twee woordrijtjes en twee bladzijden verhaaltjes. De woordrijtjes zijn doordacht opgebouwd. De basisstof bevat klassieke wisselrijtjes en zogenaamde Connectrijtjes. De voorlopers worden uitgedaagd door een aanbod en van langere woorden en minder voor de hand liggende wisselelementen. Behalve voor lezen is er ook veel aandacht voor spellen. Elke spellingsles begint met een zogenaamd dagelijks dictee. Voorbeeld van wisselrijtjes en Connectrijtjes Differentiatie TaalOceaan besteedt veel aandacht aan differentiatie. In de werkboeken worden drie niveaus onderscheiden. Door de keuze om plusopdrachten in het gewone werkboek op te nemen, hebben alle kinderen in principe de mogelijkheid ook de meer uitdagende opdrachten te maken. De hele methode is er echter op gericht dat aan het eind van groep 3 elk kind kan lezen op het basisniveau (E3). Digibord-applicatie Bij de methode is een digibord-applicatie beschikbaar die de leerkracht van stap tot stap door de les leidt. Door middel van een overzichtelijke structuur krijgt de leerkracht toegang tot alle middelen die voor de les nodig zijn. De digibord-applicatie biedt niet alleen toegang tot de prentenboeken, Oceaanboeken en de werkboeken, maar ook tot een aantal speciale gereedschappen zoals een flitser, een klankenbord, een klankendoos en enkele spelletjes. Door zo alle middelen en gereedschappen bij elkaar te brengen, bespaart TaalOceaan de leerkracht een zee aan werk en biedt de methode een wereld van gemak. TaalOceaan is een uitgave van Groen Educatief. Groep 3 Daarom bestaan alle leesteksten uit een begindeel geschreven op basisniveau en een vervolgdeel op plusniveau. Zo worden kinderen gestimuleerd om ook plusteksten te lezen. Elk kind kan leren lezen. Echter, de een heeft er meer tijd voor nodig dan de ander. Differentiatie is in TaalOceaan daarom vooral differentiatie in tijd.

8 TopLezers Begrijpend lezen met rijke teksten uit kinderboeken LEZERS methodiek! Begrijpend lezen Lezen met begrip is een vakgebied dat in de belangstelling staat, zowel bij onderzoekers als op scholen. Er is behoefte aan vernieuwing: de aandacht moet gericht worden op leesmotivatie. Kids Learning ontwikkelt daarom een nieuwe methodiek: TopLezers. Met TopLezers leren kinderen begrijpend lezen door themagerichte teksten uit kinderboeken. Recente kinderboeken, zowel verhalen, informatieve teksten als poëzie, krijgen een plaats in de klas. De kinderen duiken dieper in de tekst door gesprekken en opdrachten. Leren begrijpend lezen is een proces van samen lezen, praten, denken, delen en oefenen. Kinderen krijgen de ruimte te groeien door twee schooljaren aan dezelfde doelen te werken. Zo worden kinderen TopLezers! Structuur en organisatie Tweejarig lesprogramma TopLezers heeft voor groep 5/6 en groep 7/8 een tweejarig lesprogramma. Het lesprogramma bestaat uit tien thema’s, die over twee leerjaren worden verspreid. De volgorde waarin je de thema’s inpland kan je zelf kiezen; de methodiek heeft een concentrische opbouw. Combinatieklassen waarin niet meer dan één leerjaar niveauverschil is, kunnen gezamenlijk werken aan begrijpend lezen. Schooljaar 1 Schooljaar 2 Vakantie en verkeer Vriendschap en cultuur Huis en thuis Voeding en sport School en werk Natuur en seizoenen Vroeger en nu Mens en lichaam Beestenbende Techniek en wetenschap Voorbeeld van een thema indeling per schooljaar. Thema Voeding en sport Week 1 Week 2 Week 3 Week 4 Week 5 Week 6 Week 7en 8 Les Les 1.1 Les 1.2 Les 2.1 Les 2.2 Les 3.1 Les 3.2 Uitlooples Tijd 60 minuten 45 minuten 45 minuten 45 minuten 45 minuten 55 minuten Titel Koken voor de keizer Koken voor de keizer Ik juich voor jou Ik juich voor jou Ellie en Billy Ellie en Billy Thema’s en jaarplanning Er zijn tien thema’s met elk drie onderwerpen. Je werkt twee lessen van meestal 45-60 minuten aan een onderwerp. Zo is er tijd om met de kinderen in een tekst te duiken. Er is één les begrijpend lezen per week. Een thema duurt zes tot acht weken. In elk thema is er ruimte voor uitloop. Per schooljaar worden er vijf thema’s behandeld. Dit resulteert in het volgende voorbeeldschema groep 5/6:

9 Lesbeschrijving Voorbereiden van een begrijpend leesles is belangrijk, zodat je weet hoe de leesdoelen tot uiting komen in de les en hoe je de modeling- en instructiemomenten kunt vormgeven. De lesbeschrijving geeft aan welke materialen er nodig zijn voor de les en er is een korte beschrijving van de lesinhoud. Verder worden de gebruikte boeken met auteurs genoemd, de inhoudelijke leesdoelen, de leesstrategie die wordt geoefend en de verwachte moeilijke woorden. Groei in zicht Je monitort het leerproces van de kinderen door opdrachten individueel te laten maken en zelf na te kijken. Daarnaast observeer je ook tijdens de les. In methode-onafhankelijke toetsen (zoals Cito en Boom) worden verschillende type vraagstellingen gebruikt. In bijna elke les wordt één type vraag geoefend. Hierdoor worden kinderen voorbereid zonder oefentoetsen. Doorgaande leerlijn Voor groep 5 t/m 8. Leesbevordering Het boekenpakket zorgt dat kinderen verder kunnen lezen. Samenwerkend leren Voorkennis ophalen met verschillende werkvormen. Themagericht Behandel teksten uit kinderboeken die aansluiten bij elk thema. Woordenschat Wordt geoefend met gerichte opdrachten en woordstroken. Doelgericht lesgeven Met behulp van het directe instructiemodel. Variatie in teksten Zoals gedichten, informatieteksten, verhaalteksten en doeteksten. Leesstrategieën Stuurt het denkproces en helpt betekenis te geven. Uitgangspunten Sluit aan bij TopOntdekkers kaart 1 en 8 Koken voor de keizer – Marloes Morshuis les 1 – 60 min les 2 – 45 min • Het gebruikte boek • Voorleestekst ‘Koken voor de keizer’ • Leeswerkschrift 5/6 thema 8 pag. 6 t/m 15 • Woordstroken • Verschillende kleuren markeerstiften (2 per leerling) In deze les staat een verhaaltekst centraal. De kinderen lezen een fragment waarin Mick tagliatelle met balletjes maakt voor keizer Linus I die niets lust. Zou de keizer deze maaltijd wel kunnen waarderen? In het fragment komen de zintuigen ruiken en proeven naar voren. Dit wordt gebruikt in een opdracht. In de tweede les komt ook het recept aan de orde. Koken voor de keizer – Marloes Morshuis Zelfst. naamwoorden Werkwoorden de rozemarijn verbannen de tagliatelle kruisje in tomaat kerven de streng knoflook neuriën de tijm kringelen de oregano het (rots)plateau het vergiet de snuf de neusvleugel de lakei Uitdrukkingen het water loopt hem in de mond • Je bedenkt wat jij zou doen als je Mick was. • Je gebruikt je zintuigen om het verhaal zelf te beleven. • Je leert kruiden kennen. • Je bedenkt hoe de keizer eruit ziet. • Je oefent het lezen van een recept. Zita Zeef Pablo Plaatje Voorspellen: • De leerling doet een voorspelling op basis van de titel en de voorkant van het boek. Visualiseren: • De leerling herkent woorden in de tekst die duiden op zintuigelijke beschrijvingen. • De leerling maakt gebruik van de zintuigelijke beschrijvingen uit de tekst, bij het vormen van het plaatje in zijn hoofd. Samenvatten: • De leerling kan een kopje bedenken dat past boven een alinea. Vera Verrekijker In de lesbeschrijving staan tips voor differentiatie beschreven. Differentiatie In TopLezers wordt convergente differentiatie toegepast. Voor alle kinderen worden dezelfde doelen nagestreefd. Zwakke lezers krijgen extra ondersteuning om alsnog het basisaanbod te behalen. De leerkracht is het rolmodel en maakt keuzes om meer of minder sturing te geven en te differentiëren waar nodig. Groep 5 t/m 8 TopLezers is een uitgave van Kids Learning.

10 In TopLezers wordt het directe instructiemodel gebruikt. Dit is een bewezen aanpak om de leseffectiviteit te verhogen en te zorgen voor succeservaringen en betere leerprestaties. Aan de hand van het GRRIM-model* schuift de verantwoordelijkheid voor het leren geleidelijk van de leerkracht naar de leerlingen. Het GRRIM-model bestaat uit: IK-fase, WIJ-fase, JULLIE-fase en JIJ-fase. *Gradual Release Responsibility Instruction Model Doelgericht lesgeven De leesstrategieën In TopLezers staat de tekst centraal. De leesstrategieën zijn voor kinderen een hulpmiddel om teksten goed te begrijpen. Ze sturen het denkproces tijdens het lezen en helpen betekenis te geven aan de tekst. Leesstrategieën zorgen ervoor dat de kinderen actief blijven lezen. Uitgangspunten uitgelicht Woordenschat Woordenschat is een vast onderdeel van de les en bestaat uit modeling en gesprek over de moeilijke en/of onbekende woorden die de kinderen tijdens het lezen hebben gemarkeerd. In de lesbeschrijving staan suggesties voor modeling en gesprek. TopLezers biedt woordstrookjes aan, hang deze op een vaste plek in de klas. Er zijn ook lege woordstrookjes beschikbaar om woorden die kinderen aandragen en niet voorgedrukt staan op te kunnen schrijven. de rozemarijn de tagliatelle de streng knoflook de tijm de rozemarijn de tagliatelle de streng knoflook de tijm de rozemarijn de tagliatelle de streng knoflook de tijm Uitgangspunten van de opbouw in de leerlijn: • Van korte, eenvoudige teksten naar steeds langere, meer complexe teksten. • Van teksten over onderwerpen die aansluiten bij de leefwereld van kinderen naar onderwerpen die wat verder van de lezer afstaan. Doorgaande leerlijnen • Het proces van sturing en modeling naar zelfstandig betekenis verlenen aan teksten. • Een opbouw in zes bewezen leesstrategieën. • Bij elke les kijk je samen met de kinderen welke leeshouding nodig is. De teksten uit recente kinderboeken zijn met zorg geselecteerd: boeken uit series, boeken van bekende schrijvers en soms met een literair randje.

11 TopLezers - Poster met leesstrategieën De zes karakters van de leesstrategieën staan op een poster die je in de klas kunt hangen. Zij helpen de kinderen door de les heen. Bijvoorbeeld Vince Vlog, hij helpt je met het stellen van goede vragen. TopLezers - Opzoekboekje Voor groep 5 t/m 8 is er een opzoekboekje. Hierin kunnen de kinderen snel en overzichtelijk de leeshoudingen, de leesstrategieën en de signaalwoorden opzoeken. De leesstrategieën verbinden Ik ben Vince Vlog, ik vlog en stel mijzelf vragen met mijn telefoon. vragen stellen Ik ben Vera Verrekijker Vera Verrekijker, ik kijk in de verte om te zien wat eraan komt. voorspellen samenvatten Ik ben Daan Detective en ik zoek naar sporen met mijn zaklamp. afleiden Ik ben Zita Zeef Zita Zeef en ik gebruik de zeef om het belangrijkste vast te houden. Ik ben Kim Ketting, ik verbind de schakels van de ketting met een slot. Ik ben Pablo Plaatje, ik fotografeer met mijn fotocamera en leg vast wat er gebeurt. visualiseren LEZERS Groep 5 t/m 8 TopLezers - Leeswerkschrift Elk thema bevat een eigen leeswerkschrift met teksten en illustraties uit de kinderboeken en de opdrachten. Hierin kunnen kinderen markeren en werken, want begrijpend lezen is ‘doen’! TopLezers - Handleiding Bij TopLezers ontvang je een uitgebreide handleiding, waarin je alles kan lezen over de inhoud, didactiek, structuur en organisatie en de materialen. 3 Inhoud 1. Inleiding 1.1 Begrijpend lezen 6 1.2 Voorwaarden voor leesbegrip 6 1.3 Dekkend aanbod 7 2. Inhoud en didactiek 2.1 Leesbevordering 9 2.2 Didactische aanpakken 9 2.3 De rol van de leerkracht 11 2.4 Teksten 11 2.5 Doorgaande leerlijnen 12 2.6 Leesstrategieën 13 2.7 Leeshoudingen 17 2.8 Themagericht 18 2.9 Woordenschat 18 2.10 Samenwerkend leren 21 3. Structuur en organisatie 3.1 Tweejarig lesprogramma 25 3.2 Themaplanning 25 3.3 Lesbeschrijving 26 3.4 Monitoring 30 3.5 Differentiatie 30 4. Materialen 4.1 Leeswerkschrift 33 4.2 Opzoekboekje 34 4.3 Portal van Onlineklas 35 4.4 Digibord software 36 4.5 Poster 37 4.6 Boekenpakket 37 5. Literatuurlijst 5.1 Literatuur 38 Met TopLezers leren kinderen begrijpend lezen met plezier! TopLezers © 2022 Kids Learning - Onlineklas Alle rechten voorbehouden. Niets uit deze uitgave mag worden verveelvoudigd, opgeslagen in een geautomatiseerd gegevensbestand, openbaar gemaakt in enige vorm of op enige wijze, hetzij elektronisch, mechanisch, door fotokopieën, opname, internet, of enige andere manier, zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de uitgever. Het kopiëren van delen ten behoeve van het gebruik van Kids Learning door docenten is beperkt toegestaan. Ondanks alle aan de samenstelling van de tekst bestede zorg, kan noch de redactie nog de uitgever aansprakelijkheid aanvaarden voor eventuele schade, die zou kunnen voortvloeien uit enige fout, die in de uitgave en/of in de software kunnen voorkomen. 1 Demo handleiding Begrijpend lezen met rijke thematische teksten LEZERS Demo handleiding • Groep 5/6 en 7/8 Handleiding Handleiding TopLezers - Digitale software Met behulp van de digitale software word je door de les heen geleid, de volgorde van de lesbeschrijving wordt hierbij aangehouden. Op deze manier kun je de teksten op het bord laten zien, samen moeilijke woorden markeren en de opdrachten uitleggen. Vraag een presentatie aan! Materiaal bij TopLezers

Alle typefouten voorbehouden, aan de getoonde afbeeldingen kunnen geen rechten worden ontleend. Nieuwsgierig geworden? Wij geven met plezier een vrijblijvende presentatie over onze lesmaterialen. Neem contact met ons op via onderstaande contactgegevens: In het kort: Bas in de klas • Voor groep 1/2 • Voorbereidend taal en rekenen • Bewezen programma gericht VVE-methode • Digitaal platform met spelletjes • Leerlingvolgsysteem en doelenmatrix • Prenten- en voorleesboeken De Lettertrein • Voor groep 1/2 • Lespakket ontluikende geletterdheid • Prentenboek vormt de basis • Inclusief handpop, poster en digitaal • Speelse manier kennis maken met letters • Korte activiteiten van 5-30 minuten • Woordenschatontwikkeling • Voor groep 1/2 - Voorschotbenadering - Handleiding met 32 lessen - Spellendoos voor spelend leren • Voor groep 3: - Aanvankelijk lezen en taal - Dagelijks lezen en spellen - Differentiatie in 3 niveaus TaalOceaan TopLezers • Voor groep 5 t/m 8 • Begrijpend lezen met plezier • Rijke teksten uit recente kinderboeken • Focus op leesbevordering • Sluit aan op 10 thema’s • Doorgaande leerlijn 5 t/m 8 • Variatie in tekstsoorten LEZERS Uitgeverij Groen Educatief Tel: 0850 23 17 19 Mail: helpdesk@groeneducatief.nl www.groeneducatief.nl Uitgeverij Kids Learning Tel: 0546 55 65 05 Mail: info@kidslearning.nl www.kids-learning.info

RkJQdWJsaXNoZXIy MjcxMDk=