Taalbrochure Van ontluikende geletterdheid tot begrijpend lezen Voor de groepen 1 t/m 8 Met TopLezers lees je rijke teksten uit recente kinderboeken en klassiekers! In deze Taalbrochure vind je lesmateriaal over: • Ontluikende geletterdheid met De Lettertrein • Voorschotbenadering met TaalOceaan • Aanvankelijk lezen met TaalOceaan • De schrijfmethode voor de hele school: SchrijfOceaan • Begrijpend lezen met TopLezers • Meer dan 2.000 kinderboeken met Online lezen
2 De Lettertrein De Lettertrein is een compleet lespakket voor de ontluikende geletterdheid. Op een speelse manier maken zowel peuters als kleuters kennis met letters in elke vorm: letterteken, letterklank, de positie van een letter in een gesproken en geschreven woord en nog veel meer! De basis is het prentenboek, waar vanuit vele activiteiten kunnen worden gedaan. Compleet lespakket voor groep 1/2 Werken met de Lettertrein De Lettertrein is op verschillende manieren en meerdere malen per week inzetbaar. Hierbij wordt uitgegaan van korte lesactiviteiten van 5 minuten tot een half uur. De Lettertrein past naast elke andere kleutermethode en speelt in op de thema’s in de onderbouw. Prentenboek De Lettertrein Leer nieuwe woorden en letters. Lees samen het prentenboek en ga op zoek naar alle woorden in de grote praatplaat. Rijke digitale leeromgeving De omgeving zit boordevol tools per letter als interactieve praatplaten, filmpjes, liedjes en spelletjes! Ondersteunende lespakketten Alle spellen zijn adaptief inzetbaar, zodat kinderen op hun eigen niveau oefenen met de nieuwe letter! Er zijn twee lespakketten verkrijgbaar. In elk lespakket zit een prentenboek, handpop, poster en digitale omgeving. De aanvullende folio spellen zijn verschillend. Lespakket De Lettertrein i.s.m. Heutink Lespakket De Lettertrein i.s.m. de Rolf Groep Meer info Groep 1/2 De Lettertrein is een uitgave van Kids Learning. Tip! In dezelfde serie: De Getallentrein
3 Groep 1/2 Voorschotbenadering TaalOceaan Spelenderwijs kennismaken met aanvankelijk lezen Om kinderen in de kleutergroep alvast voor te bereiden op het taal- en leesonderwijs in groep 3, is er een voorschotbenadering. Deze benadering is gekoppeld aan TaalOceaan, een methode voor aanvankelijk lezen en taal, maar kan ook zonder deze vervolgmethode gebruikt worden. Met de voorschotbenadering worden kinderen voorbereid op het technisch leren lezen, doordat er aandacht is voor de ontwikkeling van het fonologisch bewustzijn (het bewustzijn van klanken in woorden, denk aan hakken en plakken) en de letterkennis. De ontwikkeling van deze benadering is gebaseerd op wetenschappelijke inzichten. Structuur Voorschotbenadering gaat uit van 1 les per week, startend na de herfstvakantie. In totaal worden er 32 lessen aangeboden, deze zijn praktisch en stimuleren het spelend leren. Ook zijn er bij elke les remediëringsmogelijkheden. Vraag hier de demo aan! Materialisatie De voorschotbenadering wordt aangeboden in een handleidingmap, met o.a. 32 lessen en werkbladen. Er is een spellendoos met verschillende taalgerelateerde spelletjes en spelsuggesties die gebruikt kunnen worden om de taalontwikkeling van het jonge kind op een spelende manier te stimuleren. TaalOceaan is een uitgave van Groen Educatief. Deze spellen zitten in de spellendoos: • Lettermemory • Letterbingo • Knijpkaarten • Letterlotto • Letterkaarten met verschillende lessuggesties • Een handleiding met 32 lessen Spellendoos De ontwikkeling van het fonologisch bewustzijn en de letterkennis zijn vooral belangrijke voorspellers van het leessucces van een kind in groep 3. De spellendoos zit boordevol leuke taalgerelateerde spelletjes en spelsuggesties!
4 TaalOceaan Aanvankelijk lezen en taal voor groep 3 TaalOceaan is een uitgebreide methode voor aanvankelijk lezen en taal in groep 3, met een sterke focus op technisch lezen en spelling. Dagelijkse oefeningen en differentiatiemogelijkheden zorgen voor een solide basis in taalvaardigheid. Naast de aandacht voor 150 woordenschatwoorden, richt de methode zich ook op begrijpend luisteren en leesbevordering. TaalOceaan sluit perfect aan op de methode Taal actief en biedt met de Voorschotbenadering voor groep 1-2 een goede voorbereiding voor de taalontwikkeling in groep 3. Nadruk op technisch lezen en spelling, en de ontwikkeling van fonologisch bewustzijn. Volop differentiatie, er worden drie niveaus onderscheiden. Aanbod leeskwartiertje, met dagelijks twee woordrijtjes en twee bladzijden verhaaltjes. Dagelijks dictee, waarmee elke spellingsles begint. Belangrijkste kenmerken Structuur De methode bestaat uit drie leerlijnen: technisch lezen, spelling en taalverwerving (inclusief woordenschat en begrijpend luisteren). De leerstof is verdeeld over 10 thema’s van elk 4 weken, waarbij elke week 14 lessen bevat. Er is voldoende lesmateriaal voor 360 minuten lees- en spellingonderwijs en 90 minuten taalverwerving per week. De nadruk ligt op technisch lezen en fonologische ontwikkeling, wat belangrijk is voor vlot en nauwkeurig lezen. Spelling krijgt ook vanaf het begin aandacht als tegenhanger van lezen. Differentiatie In de werkboeken worden drie niveaus van differentiatie onderscheiden. Door de keuze om plusopdrachten in het gewone werkboek op te nemen, hebben alle kinderen de mogelijkheid ook de meer uitdagende opdrachten te maken. De hele methode is er echter op gericht dat aan het eind van groep 3 elk kind kan lezen op het basisniveau (E3). Daarom bestaan alle leesteksten uit een begindeel geschreven op basisniveau en een vervolgdeel op plusniveau. Zo worden kinderen gestimuleerd om ook plusteksten te lezen. De prentenboeken worden behandeld volgens de principes van Close Reading. De lessen bevatten een hogere orde denkvragen voor de voorlopers. De Havenboeken kunnen thuis worden ingezet, om de ouderbetrokkenheid bij de leesontwikkeling van een leerling te vergroten. Volgen en toetsen De startsituatie voor groep 3 wordt bepaald op basis van toetsen die aan het eind van groep 2 worden afgenomen. Elke vierde week van een thema is een herhalings- en toetsweek. Er is een herfstsignaleringstoets, zowel schriftelijk als mondeling, om vroegtijdig leerlingen met achterstanden in lezen en spelling te identificeren. Daarnaast wordt er een voorjaarsignaleringstoets afgenomen, afgewisseld met niet-methodegebonden Cito-toetsen. Elk blok wordt afgesloten met een schriftelijke toets in het toetsboek.
5 Fysieke materialen TaalOceaan is een vrolijke methode, mede dankzij aanvullende materialen: • 10 prentenboeken • 5 Spetterboeken (leeskwartierboeken) • 10 Oceaanboeken (lesboeken) • 10 werkboeken (inclusief plus-opdrachten) • 10 Havenboeken (voor het stimuleren van ouderbetrokkenheid) • Wandkaarten • Klankstroken • Digibord-applicatie • Klankenboot wandkaart Met de Klankenboot leren kinderen de verschillende klankgroepen onderscheiden. De kinderen worden ondergedompeld in een zee van letters, woorden, zinnen en teksten. Lees meer en vraag een zichtzending aan! Digibord-applicatie Bij de methode is een digibord-applicatie beschikbaar die de leerkracht door de les leidt. Door middel van een overzichtelijke structuur krijgt de leerkracht toegang tot alle middelen die voor de les nodig zijn. De digibord-applicatie biedt toegang tot de prentenboeken, Oceaanboeken en de werkboeken. Ook heeft het een aantal speciale tools zoals een flitser, een klankenboot, een klankendoos en enkele spelletjes. Door zo alle middelen bij elkaar te brengen, bespaart TaalOceaan de leerkracht een zee aan werk en biedt de methode een wereld van gemak! Materialen bij TaalOceaan
6 SchrijfOceaan De schrijfmethode voor de hele school! SchrijfOceaan is de nieuwe schrijfmethode die is ontwikkeld als opvolger van de verouderde Schrijffontein. Deze methode sluit aan bij de taalbehoeften van de leerlingen en is geïntegreerd met TaalOceaan, een aanvankelijk leesmethode voor groep 3. Met SchrijfOceaan krijgen leerlingen in de groepen 1 t/m 8 een gestructureerde manier aangeboden om hun schrijfvaardigheden te ontwikkelen. Gestructureerd en overzichtelijk lesmateriaal, dat kinderen stap voor stap door de ontwikkeling van hun schrijfvaardigheden begeleidt. Uitgebreide digibordsoftware, met letterplaatjes, schrijfanimaties, puzzels en liniatuur, waardoor de lesstof op een interactieve en boeiende manier kan worden aangeboden. Stilistische vormgeving, met een rustige opmaak die de focus op het leren bevordert en leerlingen niet afleidt. Dubbelzijdige wandkaart, waarop zowel schrijfletters als hoofdletters overzichtelijk te zien zijn, een ideale ondersteuning in het klaslokaal. Belangrijkste kenmerken Structuur De schrijfmethode volgt dezelfde structuur als TaalOceaan, wat voor een soepele aansluiting zorgt in groep 3. De lesstof is ingedeeld in 10 thema’s per schooljaar, waarbij elk thema uit vier weken bestaat: drie lesweken en één herhalingsweek. In elke lesweek krijgen de leerlingen drie lessen aangeboden, waarin zij eerst een overtrekbladzijde en daarna een zelfschrijfbladzijde maken. Met behulp van pijltjes wordt duidelijk aangegeven hoe de letters geschreven moeten worden, wat zorgt voor een heldere instructie. Het aanleren van handschrift heeft een positieve invloed op schrijfvaardigheden en het leerproces van kinderen en is essentieel voor hun toekomstige prestaties.
7 Differentiatie en Ondersteuning Elke les bevat suggesties voor remediëring, speciaal gericht op de fijne motoriek van de leerlingen. Deze suggesties kunnen zowel tijdens de lessen als in de herhalingsweken worden toegepast. Daarnaast biedt de methode extra lessuggesties en schrijfpatroon oefeningen, zodat leerlingen die sneller klaar zijn zich verder kunnen ontwikkelen. Volgen en toetsen Om de vooruitgang van de leerlingen goed te kunnen volgen, is er per thema een herhalingsweek ingebouwd waarin alle letters nogmaals aan bod komen. Dit geeft de leerkracht de mogelijkheid om te controleren of de leerlingen de lesstof voldoende beheersen. In groep 3 is hiervoor een speciaal oefenschrift ontwikkeld, waarin ook de remediëringssuggesties terugkomen. Fysieke materialen SchrijfOceaan biedt de volgende oefenschriften: • Groep 1-2: 3 oefenschriften • Groep 3: 5 oefenschriften, 1 cijfer-/schrijf- patronenschrift en een oefenschrift voor de herhalingsweken • Groep 4: 4 oefenschriften • Groep 5: 2 oefenschriften • Groep 6 t/m 8: elke groep 1 oefenschrift Daarnaast is er voor elke groep een handleiding voor de leerkracht beschikbaar. Ook is er een grote wandkaart (122×122 cm) om de schrijfletters in de klas zichtbaar te maken. Digitale ondersteuning Met de digibordsoftware kan de leerkracht eenvoudig letters en schrijfpatronen tonen, letterpuzzels gebruiken en leerlingen helpen met het correct aanleren van de schrijfwijze. Ook bevat de software handige downloads. SchrijfOceaan is een uitgave van Groen Educatief. De handleiding en oefenschriften voor groep 7/8. GROEP Oefenschrift 8 www.groeneducatief.nl Oefenschrift GROEP Oefenschrift 7 www.groeneducatief.nl Oefenschrift GROEP 8 Handleiding Handleiding www.groeneducatief.nl 7 Handleiding Groep 1 t/m 8 Zet bij elke instructie het digibord in! Het bevat handige tools zoals een pen en zoomfunctie. Vraag hier de zichtzending aan! a b c d e f g h i j k l m n o p q r s t u v w x � z , . ? ! 0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 + - = � � � � � � � wandkaart Materialen bij SchrijfOceaan
8 TopLezers Begrijpend lezen met rijke teksten uit kinderboeken LEZERS Lezen met begrip is een vakgebied dat in de belangstelling staat, zowel bij onderzoekers als op scholen. Er is behoefte aan vernieuwing: de aandacht moet gericht worden op leesmotivatie. Kids Learning heeft een nieuwe methodiek ontwikkeld: TopLezers. Met TopLezers leren kinderen begrijpend lezen door themagerichte teksten uit kinderboeken. Recente kinderboeken, zowel verhalen, informatieve teksten als poëzie, krijgen een plaats in de klas. De kinderen duiken dieper in de tekst door gesprekken en opdrachten. Leren begrijpend lezen is een proces van samen lezen, praten, denken, delen en oefenen. Kinderen krijgen de ruimte te groeien door twee schooljaren aan dezelfde doelen te werken. Zo worden kinderen TopLezers! Structuur en organisatie Tweejarig lesprogramma TopLezers heeft voor groep 5/6 en groep 7/8 een tweejarig lesprogramma. Het lesprogramma bestaat uit tien thema’s, die over twee leerjaren worden verspreid. De volgorde waarin je de thema’s inpland kan je zelf kiezen; de methodiek heeft een concentrische opbouw. Combinatieklassen waarin niet meer dan één leerjaar niveauverschil is, kunnen gezamenlijk werken aan begrijpend lezen. Schooljaar 1 Schooljaar 2 Vakantie en verkeer Vriendschap en cultuur Huis en thuis Voeding en sport School en werk Natuur en seizoenen Vroeger en nu Mens en lichaam Beestenbende Techniek en wetenschap Voorbeeld van een thema indeling per schooljaar. Thema Voeding en sport Week 1 Week 2 Week 3 Week 4 Week 5 Week 6 Week 7en 8 Les Les 1.1 Les 1.2 Les 2.1 Les 2.2 Les 3.1 Les 3.2 Uitlooples Tijd 60 minuten 45 minuten 45 minuten 45 minuten 45 minuten 55 minuten Titel Koken voor de keizer Koken voor de keizer Ik juich voor jou Ik juich voor jou Ellie en Billy Ellie en Billy Thema’s en jaarplanning Er zijn tien thema’s met elk drie onderwerpen. Je werkt twee lessen van meestal 45-60 minuten aan een onderwerp. Zo is er tijd om met de kinderen in een tekst te duiken. Er is één les begrijpend lezen per week. Een thema duurt zes tot acht weken. In elk thema is er ruimte voor uitloop. Per schooljaar worden er vijf thema’s behandeld. Dit resulteert in het volgende voorbeeldschema groep 5/6:
9 Lesbeschrijving Voorbereiden van een begrijpend leesles is belangrijk, zodat je weet hoe de leesdoelen tot uiting komen in de les en hoe je de modeling- en instructiemomenten kunt vormgeven. De lesbeschrijving neemt de leerkracht mee aan de hand en geeft tips voor modeling, volgens het GRRIM-model. Groei in zicht De leerdoelmonitor geeft de mogelijkheid het leerproces van de kinderen inzichtelijk te maken. Dit doe je door de kinderen opdrachten individueel te laten maken en zelf na te kijken. Daarnaast observeer je ook tijdens de les. Vraagstellingen van methode-onafhankelijke toetsen worden regelmatig geoefend tijdens de opdrachten. Hierdoor worden kinderen voorbereid zonder oefentoetsen. Doorgaande leerlijn Voor groep 5 t/m 8. Leesbevordering Het boekenpakket zorgt dat kinderen verder kunnen lezen. Samenwerkend leren Voorkennis ophalen met verschillende werkvormen. Themagericht Behandel teksten uit kinderboeken die aansluiten bij elk thema. Woordenschat Wordt geoefend met gerichte opdrachten en woordstroken. Doelgericht lesgeven Met behulp van het directe instructiemodel. Variatie in teksten Zoals gedichten, informatieteksten, verhaalteksten en doeteksten. Leesstrategieën Stuurt het denkproces en helpt betekenis te geven. Uitgangspunten Sluit aan bij TopOntdekkers kaart 1 en 8 Koken voor de keizer – Marloes Morshuis les 1 – 60 min les 2 – 45 min • Het gebruikte boek • Voorleestekst ‘Koken voor de keizer’ • Leeswerkschrift 5/6 thema 8 pag. 6 t/m 15 • Woordstroken • Verschillende kleuren markeerstiften (2 per leerling) In deze les staat een verhaaltekst centraal. De kinderen lezen een fragment waarin Mick tagliatelle met balletjes maakt voor keizer Linus I die niets lust. Zou de keizer deze maaltijd wel kunnen waarderen? In het fragment komen de zintuigen ruiken en proeven naar voren. Dit wordt gebruikt in een opdracht. In de tweede les komt ook het recept aan de orde. Koken voor de keizer – Marloes Morshuis Zelfst. naamwoorden Werkwoorden de rozemarijn verbannen de tagliatelle kruisje in tomaat kerven de streng knoflook neuriën de tijm kringelen de oregano het (rots)plateau het vergiet de snuf de neusvleugel de lakei Uitdrukkingen het water loopt hem in de mond • Je bedenkt wat jij zou doen als je Mick was. • Je gebruikt je zintuigen om het verhaal zelf te beleven. • Je leert kruiden kennen. • Je bedenkt hoe de keizer eruit ziet. • Je oefent het lezen van een recept. Zita Zeef Pablo Plaatje Voorspellen: • De leerling doet een voorspelling op basis van de titel en de voorkant van het boek. Visualiseren: • De leerling herkent woorden in de tekst die duiden op zintuigelijke beschrijvingen. • De leerling maakt gebruik van de zintuigelijke beschrijvingen uit de tekst, bij het vormen van het plaatje in zijn hoofd. Samenvatten: • De leerling kan een kopje bedenken dat past boven een alinea. Vera Verrekijker In de lesbeschrijving staan tips voor differentiatie beschreven. Differentiatie In TopLezers wordt convergente differentiatie toegepast. Voor alle kinderen worden dezelfde doelen nagestreefd. Zwakke lezers krijgen extra ondersteuning om alsnog het basisaanbod te behalen. De leerkracht is het rolmodel en maakt keuzes om meer of minder sturing te geven en te differentiëren waar nodig. Groep 5 t/m 8 TopLezers is een uitgave van Kids Learning.
10 In TopLezers wordt het directe instructiemodel gebruikt. Dit is een bewezen aanpak om de leseffectiviteit te verhogen en te zorgen voor succeservaringen en betere leerprestaties. Aan de hand van het GRRIM-model* schuift de verantwoordelijkheid voor het leren geleidelijk van de leerkracht naar de leerlingen. Het GRRIM-model bestaat uit: IK-fase, WIJ-fase, JULLIE-fase en JIJ-fase. *Gradual Release Responsibility Instruction Model Doelgericht lesgeven De leesstrategieën In TopLezers staat de tekst centraal. De leesstrategieën zijn voor kinderen een hulpmiddel om teksten goed te begrijpen. Ze sturen het denkproces tijdens het lezen en helpen betekenis te geven aan de tekst. Leesstrategieën zorgen ervoor dat de kinderen actief blijven lezen. Uitgangspunten uitgelicht Woordenschat Woordenschat is een vast onderdeel van de les en bestaat uit modeling en gesprek over de moeilijke en/of onbekende woorden die de kinderen tijdens het lezen hebben gemarkeerd. In de lesbeschrijving staan suggesties voor modeling en gesprek. TopLezers biedt woordstrookjes aan, hang deze op een vaste plek in de klas. Er zijn ook lege woordstrookjes beschikbaar om woorden die kinderen aandragen en niet voorgedrukt staan op te kunnen schrijven. de rozemarijn de tagliatelle de streng knoflook de tijm de rozemarijn de tagliatelle de streng knoflook de tijm de rozemarijn de tagliatelle de streng knoflook de tijm Uitgangspunten van de opbouw in de leerlijn: • Van korte, eenvoudige teksten naar steeds langere, meer complexe teksten. • Van teksten over onderwerpen die aansluiten bij de leefwereld van kinderen naar onderwerpen die wat verder van de lezer afstaan. Doorgaande leerlijnen • Het proces van sturing en modeling naar zelfstandig betekenis verlenen aan teksten. • Een opbouw in zes bewezen leesstrategieën. • Bij elke les kijk je samen met de kinderen welke leeshouding nodig is. De teksten uit recente kinderboeken zijn met zorg geselecteerd: boeken uit series, boeken van bekende schrijvers en soms met een literair randje.
11 TopLezers - Poster met leesstrategieën De zes karakters van de leesstrategieën staan op een poster die je in de klas kunt hangen. Zij helpen de kinderen door de les heen. Bijvoorbeeld Vince Vlog, hij helpt je met het stellen van goede vragen. TopLezers - Opzoekboekje Voor groep 5 t/m 8 is er een opzoekboekje. Hierin kunnen de kinderen snel en overzichtelijk de leeshoudingen, de leesstrategieën en de signaalwoorden opzoeken. De leesstrategieën verbinden Ik ben Vince Vlog, ik vlog en stel mijzelf vragen met mijn telefoon. vragen stellen Ik ben Vera Verrekijker Vera Verrekijker, ik kijk in de verte om te zien wat eraan komt. voorspellen samenvatten Ik ben Daan Detective en ik zoek naar sporen met mijn zaklamp. afleiden Ik ben Zita Zeef Zita Zeef en ik gebruik de zeef om het belangrijkste vast te houden. Ik ben Kim Ketting, ik verbind de schakels van de ketting met een slot. Ik ben Pablo Plaatje, ik fotografeer met mijn fotocamera en leg vast wat er gebeurt. visualiseren LEZERS Groep 5 t/m 8 TopLezers - Leeswerkschrift Elk thema bevat een eigen leeswerkschrift met teksten en illustraties uit de kinderboeken en de opdrachten. Hierin kunnen kinderen markeren en werken, want begrijpend lezen is ‘doen’! TopLezers - Digitale omgeving Met behulp van de digitale software word je door de les heen geleid, de volgorde van de lesbeschrijving wordt hierbij aangehouden. Op deze manier kun je de teksten op het bord laten zien, samen moeilijke woorden markeren en de opdrachten uitleggen. Vraag een proefles aan! Materialen bij TopLezers TopLezers - Boekenpakket Voor groep 5/6 en 7/8 is er een boekenpakket te bestellen, met alle beschikbare boeken die voorkomen in de lessen van TopLezers. Meer weten? Vraag een proefles voor groep 5/6 en 7/8 aan via bovenstaande QR-code en maak alvast kennis met TopLezers! TopLezers is een uitgave van Kids Learning.
Alle typefouten voorbehouden, aan de getoonde afbeeldingen kunnen geen rechten worden ontleend. Meer weten of heb je vragen? Wij geven met plezier een vrijblijvende presentatie over onze lesmaterialen. Neem contact met ons op via onderstaande contactgegevens: Online lezen Uitgeverij Groen Educatief T: 0850 23 17 19 M: helpdesk@groeneducatief.nl www.groeneducatief.nl Uitgeverij Kids Learning en Onlineklas T: 0546 55 65 05 M: info@kidslearning.nl | info@onlineklas.nl www.kids-learning.info | www.onlineklas.nl Toegang tot meer dan 2000 kinderboeken Online lezen biedt een uitgebreide digitale leesomgeving met meer dan 2.000 kinderboeken van Clavis, die zowel kinderen als leerkrachten kunnen gebruiken. Naast de basisfunctionaliteiten zijn er extra tools beschikbaar, lees hieronder welke: Online lezen is een uitgave van Onlineklas. • Zoekfunctie • Leeshulpmiddelen • Aanpasbare leesinstellingen • Voorleesopties Online lezen biedt scholen een schat aan verhalen voor elk niveau en leeftijd. Via de portal van Onlineklas kunnen leerkrachten en leerlingen, zowel op school als thuis eenvoudig gebruik maken van deze digitale bibliotheek. Maak nu kennis met Online lezen – Probeer het tot 31 december! Laat je leerlingen genieten van een enorme collectie van meer dan 2000 kinderboeken! Met onze kennismakingsactie kun je als leerkracht eenvoudig toegang krijgen voor jezelf én je leerlingen, zodat ze overal kunnen lezen, zowel op school als thuis. • Meer dan 2.000 kinderboeken beschikbaar. • Leerkrachten en leerlingen krijgen volledige toegang. • Te gebruiken op school én thuis. • Actie geldig tot 31 december 2024. Meld je vandaag nog aan via de QR-code en ontdek de mogelijkheden van Online lezen! Perfect om je leerlingen te inspireren en hun leesplezier te vergroten! Maak kennis met Online lezen • Navigatieopties • Bladeropties • Laadsnelheid aanpassen • Annotatiefunctie Meld je hier aan!
RkJQdWJsaXNoZXIy MjcxMDk=