Brochure TopOntdekkers
4 Voorbeeld: in de praktijk Week 2 t/m 5: Opdrachtkaarten • Leerling kiest een opdrachtkaart op basis van: onderwerp, werkvorm (zoals een folder, filmpje, of muurkrant) of groepssamenstelling (individueel, tweetallen of groepjes). • Leerling maakt een plan van aanpak in het werkschrift. Denk aan voorkennis activeren, persoonlijke doelen opstellen, taken verdelen en het maken van een planning. • Leerling werkt aan zijn eigen taken, zoekt informatie, doet onderzoekjes en werkt aan het eindproduct. • Leerling kiest, indien er tijd over is, één extra opdracht naar keuze die aansluit op eigen leervoorkeuren. • Om aan de kerndoelen te voldoen, dien je tenminste drie opdrachtkaarten per thema aan te bieden. Week 1: Introductie van het thema Week 2 t/m 6: Opdrachtkaarten • Leerkracht kiest één kaart, deze wordt klassikaal geïntroduceerd met opdracht A. • Leerling doet alleen, in tweetallen of in groepjes de verwerking van opdracht B. • Leerling kiest, indien er tijd over is, één extra opdracht naar keuze die aansluit op eigen leervoorkeuren. • Om aan de kerndoelen te voldoen, dien je tenminste drie opdrachtkaarten per thema aan te bieden. Week 7: Afsluiting • Kijkmiddag waarbij leerlingen hun eindproducten tentoonstellen en toelichten. Week 6: Onderzoekscyclus Leerling kiest in tweetallen of groepjes één onderwerp uit het thema. Er wordt een onderzoeksvraag opgesteld en een onderzoek uitgevoerd. De onderzoekscyclus in het werkschrift wordt hierbij gevolgd. Week 7: Afsluiting • Leerlingen presenteren hun eindproduct aan de klas. • Leerlingen reflecteren op het proces en persoonlijke houding tijdens dit thema. Dit doen ze volgens de stellingen in het werkschrift en voeren gesprekken met de leerkracht met behulp van de reflectiemodule. Week 1: Introductie van het thema Groep 1 t/m 4 Groep 5 t/m 8
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MjcxMDk=