De oorsprong van de stichting KerndoelWijzer ligt in 2005. Op dat
moment werden door de overheid nieuwe kerndoelen geformuleerd,
waardoor verwarring ontstond over de vertaling naar de dagelijkse
onderwijspraktijk. Hoewel de meeste grote educatieve uitgeverijen
hun methodisch materiaal relatief snel konden aanpassen,
betekende dit voor veel scholen dat er onduidelijkheid was over
welke vaardigheden en leerdoelen door welk kerndoel werden
afgedekt. Daarom heeft de Stichting KerndoelWijzer in de afgelopen
jaren alle kerndoelen vertaald naar 1500 separate leerdoelen. Deze
leerdoelen kunnen aan elke vorm van lesstof gekoppeld worden.
Binnen Onlineklas worden de methodische modules binnenkort
gekoppeld aan leerdoelen. Dit maakt Onlineklas zeer bruikbaar voor
de leerkracht .
OVER DE STICHTING KERNDOELWIJZER
Marion van Heemskerk, leerkracht OBS de Schakel:
Oefeningen als aanvullende
lesstof aan leerdoelen gekoppeld.
Het werkt geweldig!
De meeste methoden bieden een goed en
kerndoeldekkend lesprogramma voor de verschillende
vakken. Maar met welk onderdeel van een methode
of met welke aanvullende lesstof bereikt de leerkracht
welk leerdoel? En hoe scoren de leerlingen individueel
op welke leerdoelen? Is er een snelle en eenvoudige
oplossing om lesstof te koppelen aan leerdoelen?
Allemaal vragen, waarop Onlineklas Kerndoelsoftware
op afzienbare termijn een antwoord gaat bieden.
Onlineklas Kerndoelsoftware is ontwikkeld om het
beste uit alle digitale lesmogelijkheden samen te
brengen en deze snel en eenvoudig te koppelen aan
kern- en leerdoelen. Automatisch of handmatig.
Ook bieden we uitgebreide mogelijkheden om op
individueel niveau extra lesstof aan te bieden die bij
het betreffende leerdoel hoort. Daarmee wordt het
complete onderwijsleerprogramma op school ingrijpend
efficiënter gemaakt. Schrijf u in op onze nieuwsbrief
om op de hoogte te blijven van de ontwikkelingen rond
Onlineklas en de Stichting Kerndoelwijzer!
werken aan modern basisonderwijs
31